Headerfoto

Het slepen van zweefvliegtuigen

Ik ben mij aan het inlezen in het slepen van zweefvliegtuigen en ik zie links en rechts op het internet allemaal goede raad en tips. Om het voor mezelf allemaal een beetje op een rij te kunnen krijgen ben ik zo vrij geweest die tips op deze pagina te verzamelen zodat ik en wellicht ook anderen er iets aan hebben.

De tips staan vooralsnog in een random volgorde maar wellicht kan ik er in een later stadium wat meer logica en structuur in aanbrengen ...



    Minimale randvoorwaarden:

  1. Je moet een geschikte kist hebben waar je ook daadwerkelijk mee kan slepen. Het hoeft niet gelijk een 200 cc te zijn, maar je zult zien dat als er binnen je club 3,5 meter zwevers beginnen te komen, er het jaar erop ze "gegroeid" zijn naar 5 meter!

  2. Je moet op je gemak zijn met je kist want als je nog maar half vertrouwd bent met je sleepkist wordt het helemaal niks. Het slepen maakt het vliegen echt niet makkelijker, je moet dus voldoende stuurmanskunst in huis hebben!

    Je moet bijvoorbeeld lichte acro manoeuvres aankunnen en zonder problemen achter elkaar een tiental touch-and-go manoeuvres kunnen maken met acceptabele landingen.

  3. Je kist moet in perfecte staat zijn om zonder problemen een middagje te kunnen vliegen.

  4. Sleepkoppeling moet altijd rc losbaar zijn en onder alle omstandigheden loskomen!

  5. Gebruik een wat dikkere sleepkabel dan je geneigd bent te gebruiken anders krijg je problemen met het elastiekeffect wat een dunne kabel geeft en dan ben je alleen maar aan het jojo-en. De dikkere kabel geeft wat meer weerstand in de lucht en dan heb je wat minder risico dat de zwever te snel gaat vliegen.

  6. De sleepkabel is ongeveer 25 meter lang!

  7. Voor de piloot van de trekker:

  8. Vermijd te ver van je weg vliegen bij de start, de zweefpiloot ziet zijn toestel dan slechts als een streepje in de lucht, en dat wordt snel onzichtbaar.

  9. Afhankelijk van het toestel trekken de meeste slepers een beetje naar links bij de start (door het koppel van de motor), zeker bij het slepen van zwaardere zwevers en het gebruik van grotere props. Met een beetje rudder naar rechts, sturen of mixen met schakelaar van de sleepkoppeling, vermijd je dit. De sleepkoppeling uit het center zetten is ook een mogelijkheid.

  10. Maak goede afspraken voor de sleep, zodat de zweverpiloot tijdig loskoppelt wanneer één van de piloten problemen krijgt met het zicht op zijn toestel. Doe liever een extra sleep, dan brokken maken om 50 meter hoger te kunnen ontkoppelen ...

  11. Hou je brandstofpeil of vliegaccu's goed in de gaten. Het gebeurt soms dat bij het kort achter elkaar opslepen van zwevers je enkele minuten moet blijven cirkelen omdat er zwevers aan het landen zijn, zeker op evenementen. Met voldoende reserve kan je onnodige schade vermijden.

  12. Hou altijd snelheid in de combinatie. Als je wat hoger begint te geraken is de voorwaartse snelheid vaak moeilijk in te schatten.

  13. Probeer de combinatie zo snel mogelijk los van de grond te krijgen. Dus de sleepkabel strak spannen en dan vol gas weg, na het loskomen even horizontaal en rechtdoor vliegen. Daarna indien nodig (afhankelijk van het type zwever) wat gas minderen en de sleep verder zetten.

  14. Voor de piloot van de zwever:

  15. Hou tijdens de start altijd een vinger aan de schakelaar van de sleepkoppeling. Soms blijft een vleugeltip van een zwever wel eens haken in het gras en dat zorgt voor veel weerstand. In het ergste geval haken beide vleugeltips om beurten in het gras en dat leidt tot schade aan de zwever en bij het niet tijdig loskoppelen beslist ook tot een crash van de sleper.

  16. Blijf van het richtingsroer van je zwever af, probeer de sleepkist niet zelf te volgen maar hou alleen je vleugels horizontaal want de sleepkist trekt je vanzelf wel in de juist richting. Als je een ailleron/richtingsroer-mix hebt schakel die dan uit. Zet de mix op de ontkoppelingsschakelaar, tijdens het slepen is de mix uit als je ontkoppelt schakelt de mix vanzelf weer aan.




Om te kunnen slepen heb ik op 11 augustus 2017 een Techone Air Titan aangeschaft want deze kist heeft een sleephaak en vliegt heel erg makkelijk en zou er uitermate geschikt voor moeten zijn.




Alvorens ik er maar over na kan denken om te gaan trekken zal ik mij eerst vertrouwd moeten gaan maken met dit vliegtuig en dan moet ik vervolgens op zoek gaan naar een dappere zweefpiloot die het eens aandurft om door mij opgesleept te worden.